søndag 28. mars 2010

Israelske Drive å Forhindre jødiske Girls Dating arabere


Av Jonathan Cook

En lokal myndighet i Israel har kunngjort at det er å etablere et eget team av unge rådgivere og psykologer som har som jobb vil være å identifisere unge jødiske kvinner som er dating arabiske menn og "redde" dem.

Flyttingen av kommunen i Petah Tikva, en by nær Tel Aviv, er det siste i en rekke separat â € "og lite diskutert â €" initiativ fra offisielle organer, rabbinere, private organisasjoner og grupper av israelske innbyggerne å prøve å forhindre interracial dating og ekteskap.

I en relatert utvikling, melder israelske medier denne måneden at innbyggerne i Pisgat Zeev, en stor jødisk bosetting midt i palestinsk nabolag i Øst-Jerusalem, hadde dannet et borgervern-stil patrulje å stoppe arabiske menn fra blanding med lokale jødiske jenter.

Fiendtlighet til intime forhold å utvikle hele Israels etniske skillet er delt av mange israelske jøder, som ser slik atferd som en trussel mot statens jødiskhet. En av de få avstemninger om emnet, i 2007, fant at mer enn halvparten av Israels jøder mener inngifte bør likestilles med «nasjonale forræderi".

Siden statens grunnleggelsen i 1948, har analytikere bemerket en rekke juridiske og administrative tiltak har blitt tatt av Israel til å begrense mulighetene for å utvikle tette båndene mellom jødiske og arabiske borgere, sistnevnte består av en femtedel av befolkningen.

Stort sett segregert samfunn og eget utdanningssystem bety at det er få muligheter for unge arabere og jøder å bli kjent med hverandre. Selv i håndfull "blandede byer" er, arabiske beboere vanligvis begrenset til egne nabolag.

I tillegg er sivile ekteskap forbudt i Israel, som betyr at det lave antallet saker hvor jøder og arabere ønsker å gifte seg, kan de bare gjøre det ved å forlate landet for en seremoni i utlandet. Ekteskapet er anerkjent i parets avkastning.

Dr Yuval Yonay, sosiolog ved Haifa-universitetet, sa antallet interracial ekteskap var "for lite til å bli undersøkt. «Separasjon mellom jøder og arabere er så inngrodd i israelske samfunnet, er det overraskende at noen klarer å flykte disse sentrale kontroller.

Teamet i Petah Tikva, en jødisk by på 200.000 innbyggere, ble opprettet i direkte reaksjon på nyheten om at to jødiske jenter i alderen 17 og 19, var som følger med en gruppe unge arabiske menn når de angivelig slo en jødisk mann, Leonard Karp, til døde i forrige måned på en Tel Aviv strand. Den gamle jenta var fra Petah Tikva.

Jentene engasjement med den arabiske ungdommene har gjenopplivet generell bekymring for at en gang-firmaet tabu mot interracial dating er i ferd med å erodere blant noen unge.

I følelser mye felles, Mr Hakak, en talsmann for Petah Tikva kommune, sier russiske jenter, unge jødiske kvinner hvis foreldre kom til Israel i løpet av de siste to tiår, siden det tidligere Sovjetunionen kollapset, var særlig utsatt for oppmerksomheten til arabiske menn.

Dr Yonay sa russiske kvinnene var mindre stengt for ideen om forbindelser med arabiske menn fordi de "ikke gjennomgå den religiøse og sionistiske utdanning" som mer etablerte israelske jøder ble gitt.

Mr Hakak sa at kommunen hadde opprettet en hotline som foreldre og venner av den jødiske kvinner kunne bruke for å informere dem.

"Vi kan ikke fortelle jentene hva de skal gjøre, men vi kan sende en psykolog til deres hjem å tilby dem og deres foreldre råd, sier han.

Motti Zaft, varaordfører, fortalte Ynet website at kommunen var også sprukket ned på byens huseiere som ulovlig dele leiligheter til leie dem billig til single arabiske menn på jakt etter arbeid i Tel Aviv-området. Han anslår at flere hundre arabiske menn hadde flyttet inn i byen som resultat.

Petah Tikva er fiendtligheten mot arabiske menn blanding med lokale jødiske kvinner er delt av andre samfunn.

I Pisgat Zeev, et forlik på 40.000 jøder, omkring 35 jødiske menn er rapportert å tilhøre en patrulje kjent som «Fire til jødedommen" som prøver å stoppe interracial dating.

Uvanlig for et oppgjør, har Pisgat Zeev tiltrukket et lite men voksende befolkningen i arabiske familier, både fra Øst-Jerusalem og fra innsiden Israel. Fordi Pisgat Zeev ligger innenfor Jerusalems kommunale grenser, arabere med israelsk residensplikt rettigheter kan bo der så lenge jødiske bosettere er villige til å leie ut til dem.

Ett medlem, som har identifisert seg selv som Moshe til Jerusalem Post avisen, sa: "Vårt mål er å være i kontakt med disse jentene og prøve å forklare dem om farene ved hva de får seg inn. I de siste 10 årene, 60 jenter fra Pisgat Zeev gått inn [palestinerne] landsbyer [på Vestbredden]. Og de fleste av dem har ikke hørt fra etter det. "

Han benektet at vold eller trusler ble brukt mot arabiske menn.

I fjor kommune Kiryat Gat, en by på 50.000 jøder i det sørlige Israel, lansert et program i skolen å advare jødiske jenter om farene ved dating lokale Bedouin menn. Jentene ble vist en video med tittelen Sleeping med fienden, som beskriver blandet par som «unaturlig fenomen".

Haim Shalom, leder av kommunens velferd avdeling, er filmet og sa: "Jentene, på sin uskyld, gå med utbyttende arabiske.

I 2004 sprang opp plakater over hele den nordlige byen Safed advarsel jødiske kvinner som dating arabiske menn ville føre til "slag, harde narkotika, prostitusjon og kriminalitet".

Safed's chief rabbi, Shmuel Elijahu, fortalte en lokal avis at "forføre" av jødiske jenter var "en annen form for krig" av arabiske menn.

Både Kiryat Gat og Safed kampanjer ble støttet av en religiøs organisasjon kalt Yad L'Achim, som driver en anti-assimilasjonen team offentlig dedikert til "lagre" jødiske kvinner.

Ifølge nettsidene sine, får organisasjonen mer enn 100 samtaler i måneden om jødiske kvinner som lever med arabiske menn, både i Israel og Vestbredden. Den lanserer "militær-lignende redder [kvinnene] fra fiendtlige arabiske landsbyer i samordning med politiet og hæren.

"Den jødiske sjel er en dyrebar, altfor sjelden ressurs, og vi er ikke villige til å gi opp enda ett, sier nettsiden.