tirsdag 29. mai 2012

The Secret Science of Love at First Byte


Av Amy Robach og Deborah Camiel

Online dating-nettsteder annonsere banebrytende teknologi og avanserte formler og state-of-the-art programmering for å hjelpe deg å finne din sanne sjelefrende.

Men virker det?

Selv om teknologien har funnet sin egen kamp med fremveksten av Internett, har ideen eksistert i et halvt århundre. I 1965, fant et par University of Michigan undergrads hverandre med hjelp av en primitiv datamaskin dating-program.

Mina Jo Rosenbloom var i hennes yngre år da hun og Michael Linver, bare innrømmet til medisinsk skole, ble datamaskinens dating digitale Adam og Eva. Hun hadde ikke mye tro på at det ville fungere. Han kom over en gal annonse for en dating-tjeneste som brukte datamaskiner. Deres gjensidig vilje til å ta en sjanse nedbetalt.

Fire og et halvt tiår etter at de ble spent ved en IBM stormaskin, er Michael og Mina Jo Linver fortsatt gift.

"Det var begynnelsen på det som viste seg å være en utrolig forhold for resten av livet mitt," sa han.

Det var også starten på en bransje konstruert for å utnytte et marked: millioner av singler ivrig - eller desperat - å finne en match. Klippekort og personlige annonser banet vei for de første online dating-nettsteder, lansert i midten av 90-tallet. Ved 2001 var industriens omsetning bare $ 40 millioner. I dag er de nærmer 2 milliarder dollar.

Med noen 1500 sider hevder de kan matche din personlighet type, dine gener - selv ditt ansikts struktur - til potensielle partnere, touts ikke selskapet en "formel for suksess" så mye som eHarmony, som eier 15 prosent av markedet.

Selskapet sier målet er å hjelpe deg med å finne noen - som deg.

Likhet er det som gjør at par å forstå hverandre bedre, sier Gian Gonzaga, selskapets sjef forsker, som har doktorgrad i psykologi fra UC Berkeley. "Vi liker å si at motsetninger tiltrekker hverandre, og så senere de angriper."

Ekteskap-minded og rett-laced

På eHarmony, sa Gonzaga han fokuserer på å appellere til ekteskapet-minded og straight-laced.

"Vi har alltid fokusert på langsiktige relasjoner," sa han. "Det føles veldig unhip og veldig squarish. Men egentlig, når det kommer til stykket, er vårt ønske å finne noen å koble til, for å finne en langsiktig relasjon en meget dyp del av vår psyke. "

Lenge før samtalen blir til ekteskap, finne din online match tar forpliktelse. Abonnenter fylle ut en kompatibilitet undersøkelse med hundrevis av spørsmål og betale så mye som $ 60 i måneden. Resultatene, ifølge eHarmony påstander, er slående.

"I gjennomsnitt 542 mennesker en dag giftet etter møtet på eHarmony," sa Gonzaga. "Det er omtrent fem prosent av alle de nygifte i befolkningen. Det er nesten 100.000 par i året. "

Disse tallene er vanskelig å underbygge. Men de tar med Steve Caplette, som ble overveldet av følelser den dagen han giftet Sally Petruzello. For sin del var det kjærlighet ved første klikk.

"Han var min første kamp," sa hun. "Du vanligvis får syv personer, og han var bokstavelig talt det første at jeg åpnet opp."

Blant andre kompatible trekk, eHarmony fant at Steve og Sally begge har en tendens til å være mer innadvendt, har sterke sinne ledelse, og en følelse av romantikk. eHarmony algoritme jobbet for Steve og Sally. Men det er ikke i det hele tatt klart at slags suksess er typisk.

"Jeg tror det er rimelig å si at vi vet litt, men vi sannsynligvis ikke vet nok til å ha en algoritme som vi synes er veldig bra," sa Dan Ariely, professor i psykologi og atferdsøkonomi ved Duke University. "Hvis du ser demografisk det ikke ser ut som de er å øke mengden av ekteskap.

Ariely stiller spørsmål ved om algoritmer som brukes av online dating-nettsteder faktisk fungerer. Hans forskning ble utløst av en dypt personlig forståelse av natur menneskelig attraksjon. I slutten av tenårene, ble han innlagt i tre år med en dårlig brannskader som han helbredet, bekymret han at hans verdi i dating-markedet hadde falt.

"Jeg visste at min plass i det sosiale hierarkiet før jeg ble brent," sa han. "Jeg visste der jenter vil date meg i prinsippet og hvilke som ikke ville. Og jeg begynte å tenke på hvor passer jeg inn, der passer jeg på nå?

Ariely slutt passe på som en ekspert på menneskelig adferd. Han studerte tusenvis av online interaksjoner, undersøke markedsverdi - hva som gjør oss attraktive på nettet. I menn, forskningen viser, høyde og lønn står sentralt. Ariely sa at en 5-fot, 9-tommers høy mann som han selv ville trenge for å legge til en annen $ 40 000 i året til sin årlige inntekt til å holde den samme attraksjonen som en annen fyr som står 5'10 ".

Utdanning teller også - for noen nettdatere.

"Mer utdannede menn er mer ønskelig," sa Ariely. "For kvinner er det ingen verdi for utdanning. Kvinner som er mer utdannet ikke nødvendigvis får noe mer attraktivt i online dating. "

For noen singler, kan ideen om å redusere romantisk tiltrekning til en algoritme virke for enkelt. Men sier Ariely problemet er den forenklede måten nettstedene gjør oss beskrive oss selv, ved hjelp av attributter som er lett søkbare via datamaskinen, men er ikke så nyttig i å finne ut hvem vi liker eller elsker.

"Den (online) beskrivelse er meget skjelett-aktig", sa han. "Vi fyller gapet i over-optimistiske måter. Og deretter gå og møte dem på kaffe, det er et gap mellom hva du bygget i ditt sinn og mellom hva de egentlig er. Og dette gapet forårsaker enorm skuffelse. "

Det gjør ikke for en lykkelig start, spesielt siden, ifølge Ariely, sette opp hver av disse kopper kaffe tar et gjennomsnitt seks timer med online slit.

«Tyranny av valget '

For å løse den lammende problemet med for mange muligheter, som forskerne kaller "tyranni av valget," online matchmaker eHarmony ikke lar deg bla gjennom sin database. De lar sine datamaskiner gjør det søking og sortering for deg.

"Tenk deg at du går inn i en stadion, og du ser titusenvis av mennesker og si deg, jeg skulle ønske jeg kunne gå på en date i kveld," sa Joseph Essas, eHarmony teknologi sjef. "Så du ser på alle de titusener av mennesker, hva skal du gjøre? Det er overveldende. "

I stedet doles eHarmony algoritme ut bare noen kamper per kunde per dag. Da er det din tur. Datamaskiner er ikke bra med følelser og følelser, sa Essas. Men de er veldig flinke til å finne nåler i en høystakk.

Og eHarmony hevder å ha en stor høystakk - men det er ikke helt klart hvor stort. På et tidspunkt selskapet hevdet noen 40 millioner registrerte brukere. Enkelte bransjeanalytikere si bassenget aktive brukere er mer som 750 000.

En prosentandel av de daters som vises på eHarmony-og andre dating sites-er ikke engang betalende abonnenter, som fører en kritiker å si at mange brukere er, "flørter inn i tomrommet." Likevel er eHarmony gjør en rekke ting godt, ifølge Dan Ariely.

"Først av alt, har de denne million-spørsmålet undersøkelse," sa han. "Ved å gjøre at de i utgangspunktet slags separate de alvorlige folk fra de ikke-seriøse folk. På toppen av at de skaper denne troen i algoritmen deres. Og de sier, "se, har vi noen Tryllemiddelet her. "

Som kan ha en selvoppfyllende effekt på kundene, men det har ikke overbevist Ariely at online dating bedrifter bruker hardt vitenskap.

"Sannheten er, vi er veldig langt borte, i det vitenskapelige, fra forståelse hvordan dette fungerer," sa han.

For noen er det bevis i pudding. Etter førti-fire års ekteskap, tre barn og seks barnebarn, Michael og Mina Jo Linver er fortsatt takknemlig for at stormaskinen med et hjerte.

"Resten er magien, den mystiske slags elementer som tiltrekker folk til hverandre," sa Michael. "Og det er noe som jeg tror ikke hvilken som helst datamaskin kan virkelig gjøre. Det bare enten skjer eller det ikke.

Compañero del alma? No lo creo!