New York - Nesten to tiår siden starten av online dating, de match-making nettsteder som lanserte millioner av relasjoner spicing ting opp med online spill og går high tech og offline å produsere mer lykkelig noensinne afters.
Spill, apps og offline hendelser begynner å erstatte den rituelle utveksling av elektroniske meldinger, den grunnleggende grunnsetning av online dating, og å viske ut skillet mellom på-og-offline dating.
Match.com, som kan skryte av mer enn 1,7 millioner betalende abonnenter, har tatt signaler fra $ 74bn globale video gaming industrien ved å skape korte dual-player spill for å hjelpe folk uttrykker seg bedre online.
Et spill som heter mat kritiker ber medlemmene til å svare på mat-relaterte spørsmål, mens Romance Rip-Off er laget for to spillere å skape en kjærlighetshistorie sammen. Underveis i spillet kan spillere direktemelding hverandre for å diskutere sine svar, som Match.com mener fremmer en mer naturlig måte å samhandle.
"Jeg tror ikke det er noe som er helt som dette," sier Mandy Ginsberg, president i Match.com, som startet i 1995.
Relasjoner
Online dating har kommet langt i de siste 20 årene. Mer enn 40% av nettdatere, nesten syv millioner voksne, har datert folk de møtte på nettet, og 17% av dem gikk inn i en langvarig forhold eller gift deres online partner, ifølge 2006-rapport fra Pew Research Centre.
Brian Schechter, co-grunnlegger og co-CEO av HowABoutWe, sa hans selskap har gått offline å spille Cupid siden det startet i 2010.
"Vi var opphavet til frakoblet dating ethos."
Medlemmer av HowAboutWe legge den type datoer de ønsker, for eksempel en fottur eller en sykkeltur, og andre svarer. Schechter sa nesten en million datoer er lagt til HowAboutWe. Området fokus er det som skiller den fra hverandre, la han til.
"Tradisjonelle dating sites ble aldri fokusert på å tilrettelegge i-verden opplevelser, så mye som å hjelpe folk uttrykke sin identitet på nettet," Schechter sa.
Andre nettsteder inkludert OkCupid og Badoo bruker smartphone apps slik single kan finne ut om det er andre medlemmer i nærheten som de kanskje har lyst til å møte.
Badoo, som har mer enn 150 millioner registrerte brukere over hele verden, har en mobil app med en funksjon kalt People nærheten som tillater brukere å se noen på Badoo som er innenfor en 4.8km nærhet.
Hendelser
"Vi er alle om å finne måter bare for å gjøre det enkelt og ikke skremmende å gå ut og møte nye mennesker," sa Louise Thompson, Badoo direktør for samfunnskontakt. "Den slags legger til at nivået av spontanitet som du ikke får på tradisjonelle dating sites."
Match.com er også planer om å lansere lokale tilpassede arrangementer for medlemmene å fremme offline-møter. Grupper invitert til hendelsene er matchet av algoritmer som omfatter alder, kjønn og interesser.
Selskapet planlegger å være vert for 200 hendelser per måned over hele USA i september.
"Jeg tror vi kommer til å være den største hendelsene i verden, med unntak av kanskje OL," Ginsberg sa.
Men ikke alle dating nettsteder er optisk for møte opp apps og arrangementer.
eHarmony, som baserer seg på en grundig spørreundersøkelse om personlighetstrekk, sa dens metoden har vært en suksess og viser til 542 ekteskap en dag som den hevder resultat av et møte på sin hjemmeside.
"Vi vet at det fungerer veldig bra," sier Jeremy Verba, eHarmony konsernsjef, og legger til at offline eHarmony hendelser ikke ville fungere med måten gjør sitt Forenlighetsmatching.
"EHarmony er fokusert på å få våre medlemmer til meningsfulle offline-møter med mennesker som er dypt kompatible," Verba sa. "Vi er ikke om å skape storskala lykkelige timer."
Til tross for deres ulike tilnærminger sikte på alle dating nettsteder er den samme - å få kompatible folk sammen, offline.
"Online dating er en morsom form for misvisende benevnelse, fordi folk ikke egentlig date på nettet," Ginsberg sa.
Den del, uansett hvordan den er tilrettelagt, skjer fortsatt i person.