tirsdag 13. november 2012

The New High-Tech Dating Technology


Jenna Wortham

Online dating-tjenester har lenge lovet å hjelpe folk med å finne en make ved hjelp statistisk vitenskap å forutsi personlig kjemi. Men noen av de største tjenestene er nå legge en retro vri.

Flere steder er å bringe folk sammen den gammeldagse måten, med singler partier hvor folk kan publikum sammen på barer mens forbruk av alkohol og flørting.

"Det har vært så mange ganger jeg har møtt opp med noen fra Internett i person og ikke føler en gnist," sa Emily Clapp, som var på en nylig ølsmaking arrangement i regi av den populære datingside OkCupid i en kjeller bar på Lower East Side på Manhattan. "Det er så skuffende å investere all den tid e-post og deretter ... ingenting. "

Som mange andre, sier Ms Clapp frakoblede hendelser kan bidra til å identifisere en potensiell date raskere. Online, finner de at de kan tilbringe uker eller måneder utveksler meldinger med noen, og deretter planlegge middag eller drinker - bare å innse i løpet av minutter at datoen er en dud.

"Det er bare så mye du kan gjøre med data," sier Susan Etlinger, en analytiker hos høydemålersiden konsernet som råder bedrifter om hvordan best å bruke teknologien. "Det er alltid det ukjente som har å gjøre med feromoner og menneskesyn."

Men hvorfor trenger du å registrere deg for en datingside for å møte noen i en bar? Ms Clapp, en 31-år gammel regnskapsfører, sa at nettstedene fungerte som et filter, noe som gjør det mer sannsynlig at de andre deltakerne var også enkelt, på jakt etter romantikk og ikke altfor skummel. Men uunngåelig, sa hun, "det er en litt mer tilfeldig enn vanlig online dating."

Frakoblede hendelser, kun for medlemmer, tilbys som en del av deres månedlige abonnement eller for en liten avgift. Mens mange av hendelsene blir holdt i barer, andre dreier seg aktiviteter som å lære å lage fersk pasta, går på turer eller spille Skee-Ball. Både Match.com, en betalingstjeneste, og OkCupid, som ble kjøpt av Match i fjor, men opererer uavhengig, får bak frakoblet ideen. Match kjøpte kommersielle tid under OL for å fremme "The Stir", som det kaller sine samlinger. I en annonse, som er sagt å skildre scener fra faktiske Match hendelser, spør en latter blonde en ny venn, "UCLA?" Og deretter Clinks briller: "All right, Bruins!"

Match, som har nesten to millioner betalende brukere, sier det har holdt noen få hundre arrangementer hver måned siden mai i mer enn 50 byer. OkCupid, som sier det har 2.900.000 aktive medlemmer, har organisert rundt 100 arrangementer i New York siden begynnelsen av juli og har planer om å bringe ideen til San Francisco, Los Angeles, Chicago og noen få andre byer i oktober. Det sier også det er revamping sin virksomhet til å sette hendelser i forkant.

Mindre tjenester tilbyr også sammenkomster. MeetMoi, som app lar brukerne sende deres plassering og ordne en rask kaffe eller en drink, har vært vertskap sammenkomster for å bringe flere av sine brukere til samme plass på samme tid. Og nerve, en sex og dating nettsted basert i New York, sier den jobber med en mobil applikasjon som vil understreke nærliggende hendelser.

Farten mot reelle møter følger noen mye omtalte studier som kastet tvil om personlighetstester og data kan forutsi nøyaktig om to mennesker vil være kompatible. I en slik studie utgitt i februar, sier psykologi forskere var det "ingen overbevisende bevis" på at matchmaking programvare fungerte bedre enn mer primitive metoder.

De store elektroniske tjenester sier de ikke reagerer på disse studiene. Men de står overfor konkurranse fra tjenester som hopper algoritmer helt, inkludert hva om vi, som lar folk se etter datoer basert på første-date ideer, og Grouper, som sender seks personer på en blind gruppe utflukt.

"Vi har fortsatt bruke våre algoritmer," sier Mandy Ginsberg, president i Match.com. "Men kanskje det er litt lettere å gå inn i et rom fullt av folk møte og snakke."

Online dating, det virker, kan også ha truffet et platå. Nyere data fra comScore, en analytics fast, viser at trafikken over de 10 mest populære dating sites ikke øke det siste året. Dette kan være delvis på grunn av den økende populariteten til mobile dating apps. Likevel, datingtjenester har vanligvis problemer med å holde på brukerne. Vellykket medlemmer som finner kjærlighet ofte slette sine kontoer. De som ikke kan få slitne etter en for mange dårlige dater, så den må blende dem og holde dem rundt lenger. Det er der de sosiale hendelser kommer i.

Noen dating nettsteder og programmer har vært i forkant av kurven når det kommer til ansikt-til-ansikt møter. Grindr, en mobil app rettet mot homofile menn, først spre ordet om sin tjeneste i 2009 på lag med lokale barer å kaste parter. Det har nå fire millioner medlemmer. Og nettsteder som Meetup har lenge oppfordret folk til å samle likesinnede individer for sammenkomster.

Men ikke alle selskap er solgt på ideen om å kaste folk sammen i en bar og se hva som skjer. EHarmony, en av de mer etablerte dating-tjenester, sier det har ingen interesse i å flytte bort fra sin vekt på en vitenskapelig tilnærming.

"Vi er fokusert på å få våre medlemmer til meningsfulle offline-møter med mennesker som er dypt kompatible, ikke skape store lykkelige timer," sa Becky Teraoka, en representant for selskapet.