lørdag 8. oktober 2011

Hvordan Facebook og Google Killed Blind Dating


Er blind dates døde? Er matchmaking bransjen går veien for de amerikanske bilprodusentene?

Jeg gjorde Google jente søker etter lang tid før det ble akseptabelt å innrømme dette. Tilbake før Google ble en offisiell verb, ville jeg gjøre dette, men det måtte holdes hemmelig. Den ene gangen jeg antok at jenta var avslappet nok til å høre at jeg fant hennes profil på Onlysimchas.com men ble skuffet over å finne noe bilde hun forlangte å vite hvordan jeg hadde funnet profilen. Jeg fortalte henne at jeg googlet henne og hun gikk berserk, som jeg var litt freak for å ville vite mer enn hva vår felles venn hadde fortalt meg, fordi alle som vil at du skal gå ut med sin venn bytter til "salg mode" når du snakker om deres venns attributter.

Rundt samme tid at Facebook åpnet dørene for tweens og preteens ble det akseptabelt å drive utstrakt tilbake rundt sjekker på internett av potensielle datoer. Facebook er i utgangspunktet inviterer deg til å lete etter smuss og takket være min favoritt funksjon - tagged bilder - den jenta du er forsker kan ikke bare skjule sin sanne skikkelse bak en godt plassert kolonne og en tynning svart skjørt. Du ville bli overrasket over å se hvordan ulike mennesker ser på sin profil bilder kontra tagget bilder.

Blind dating har sine dyder. For meg var det et rush av former, slik som å spille lotto: du aldri visste hva som skulle skje, selv om jeg stort sett antas det bli crappy før jeg ville vinne en gang på en stund. Jeg lurer på om jeg vil savne gleden av pruting med nabolaget shadchan og finne subtile måter å avvise dating tilbud fra min Charedi søskenbarn i Monsey?

Selv Googling og Facebooking potensielle datoer kan bli mye moro og informative, bør man holde et åpent sinn. Folk er altfor raske til å dømme folk basert på deres venner, halvnakne drunken bilder tatt fra sine spring break i Cancun og hvorvidt de er en Yankees fan. Det er mer for folk enn hva de legger på sine Facebook-profiler, men hvis du finner sin blogg kan du ganske mye anta det er beskrive deres alter ego og hva de skulle ønske de var, men aldri vil bli.