(AP) Betty og Bob Matas har pensjonert og er flyttet til Arizona, men som mange New Yorkere de ikke kjøre, og de ønsker ikke deres kattene å reise slik i et passasjerfly lasterom.
Deres løsning: "Hei, cabbie."
De møttes drosjesjåfør Douglas Guldeniz da de hyllet sin drosje etter en handletur flere uker siden.
De kom til å snakke om sine kommende flytte, og "vi sa" Vil du komme? '"Sier Bob Matas, 72, en tidligere audio og video ingeniør for reklamebyråer. »Og han sa" Sure "."
Det var opprinnelig en vits, sier Matas, men mens de snakket over de påfølgende ukene ble det virkelighet.
De planlegger å forlate tirsdag på den 2400 kilometer lange turen til Sedona, Arizona, med Guldeniz kjørte sin gule SUV cab 10 timer i døgnet for en flat avgift på $ 3000, pluss gass, måltider og losji.
De får en pause. Standarden vil måles fare være omtrent $ 5000 _ hver vei, ifølge David Pollack, administrerende direktør for komiteen for Taxi Safety, en sjåførene 'gruppe. Men byen Taxi og Limousine kommisjonen regler direkte førere og passasjerer til å forhandle frem en flat pris for turer utenfor byen og noen få tettbygde strøk.
Det er også en god avtale for Guldeniz.
"Denne jobben er ikke lett, og jeg ønsker å gjøre noe annerledes, sier Guldeniz, 45, som har kjørt drosje i to år. "Jeg vil gjerne ha noen gode minner."
Den Matases vil sitte i avslappet komfort i Guldeniz's Sport Utility bilen når kattene deres tur i ryggen i sitt reisevesker. En mover vil trekke sine eiendeler.
"Det er litt uvanlig, men det vil bli gøy, sier Betty Matas, 71, en pensjonert direktør administrativ assistent.
Copyright 2007 The Associated Press.